plazma - amatör bilgisayar kültürü

CPC Demoscene 2

Türker 'Alcofribas' Gürevin

CPC demo dünyasına kaldığımız yerden devam ediyoruz. Evet, ne demiştik en son? “The Amazing Demo” ve “Mega Sound Amiga” dan bahsediyorduk. 90’lı yıllara kadar geldiğimize göre sanırım hepimiz büyük bir devrimin eşiğinde olduğumuzun farkındayız. Aslında bu devrim sadece CPC dünyasına has bir olay değil. Diğer tüm 8bitler(C64, Spectrum, vs.) de devirlerinin kapanmak üzere olduğunun farkındaydılar ama en güzel ürünlerinin hemen hemen tamamını da yine bu dönemde verdiler, ya da aldılar mı desek? Aslında bu olay bilgisayar dünyasında hiçbir zaman değişmedi; sözgelimi bugünkü konsollarda da en güzel oyunları neredeyse ömürlerinin sonuna geldiklerinde almıyor muyuz? Elbette bunun aksini ispat eden üretimler de var ama genel yapı yaklaşık olarak böyle. Neyse biz demolarımıza bakalım. Sıradaki…

1. The Demo / Logon System

Logon System’in 1991 yılında yayınladığı “The Demo” gerçekten de ayrıcalıklı bir yere sahiptir. Aslında bundan sonra bahsedeceğimiz tüm demolar ayrıcalıklı olanlardan oluşacak. Her şeyden önce Light Force ve Xenon’dan alınmış spritelardan oluşan menu sistemi, dikkatleri çekmek konusunda tek başına bile yeterli olabilir. Her biri kendi içinde birer şaheser sayılabilecek, gerçekten etkileyici oldukları şüphe götürmeyen bölümlerinde ise; donanım tabanlı yeni efektler, 3D kaydırma, 20 düzlem üzerinde diferansiyel kaydırma, aynı ekranda farklı çözünürlükler gibi değişik teknikler kullanılmıştır.

Şekil 1.

2. Terrific Demo / Cadjo Clan + Merlyn + MCS

Her zaman olduğu gibi Almanlar da ortalığı boş bırakmıyorlardı. “Terrific Demo” isimli çalışmaları ile Cadjo Clan grubundan Thriller ve Weee, konuk olarak Merlyn ve MCS grupları ile, pek de yaygın olmayan bir şekilde beraber bir ürün ortaya koydular. Labirent şeklindeki menu sistemi ve disketin arkasını çevir mesajları insanı canından bezdirse de özellikle Merlin’e ait olan bölümdeki, içinde onlarca raster olan kayan dev yazıları görmenizi tavsiye ederim. Kısacası, özel tasarlanmış devasa büyüklükteki fontları ve kaliteli müzikleri ile seyre değer bir eser var karşımızda.

Şekil 2.

3. Paradise Demo / Paradox

Paradox grubuna ait olan “Paradise Demo” ise yine aynı zamanlara denk geliyor ve geri planında devasa bir programlama tecrübesi olmasa bile bir demoda ilgi çekici şeyler yapılabileceğini kanıtlıyor. Menü sistemi Gozeur tarafından bir oyun olarak kodlanmış ve burada biraz eski de olsa hoş bir müzik kullanılmış. İstediğiniz bölümü seçmek için yön tuşları ile sayının önüne kadar ilerleyin ve boşluk tuşuna basın. Demonun tamamı 7 bölümden oluşuyor. Öyle görünüyor ki, Logon System diğer pek çok gruba biraz olsun harekete geçmeleri konusunda iyi bir örnek teşkil etmiş ve buna Paradox da dahil olmuş. Gerçekten güzel bir çalışma. Beşinci bölümün etkileşimli olduğunu unutmayın ve yön tuşları ile birbirinden güzel efektler yakalayın. Bölümleri hazırlayanlar:

  1. Paradise intro, kod Demoniak, görsel Syndrome

  2. Oyun menü, kod Gozeur, görsel Ynexys

  3. Pix time, kod Demoniak, görsel Syndrome

  4. Sine scroller, kod Tenebros, görsel Ynexys

  5. Razzzter, kod Tronic, görsel Ynexys

  6. Artificial paradise, kod Syntax error, görsel Eldrik

  7. Crazy scrolls, kod Crazy, görsel ZZ top

  8. Chess master demo II, kod Rdk, görsel Syndrome ve Brain

  9. Cmp part, kod CMP , görsel Arlek

  10. Flags cheat part, kod ve görsel Rdk

  11. TurnDisks, kod Tronic ve Demoniak , görsel Ynexis ve Syndrome

  12. Loader, kod Demoniak

Şekil 3.

4. KKB First

Toplam 2 bölümden oluşmakla beraber, Alman kökenli ve tadı damağımızda kalan bir demo olan “KKB First” ise kısa ama etkileyici çalışma. İlk bölüm bir intro havasında ve overscan ekranda çok iyi senkronize edilmiş rasterlarla beraber sempatik bir müzikten oluşuyor. İkinci bölüm ise etkileyici sayıda raster, kaydırma ve müzikten oluşuyor ki Alman demolarında görmeye pek alışık olmadığımız estetik uyumu da belirtmeden geçmeyelim. Ve tüm bunlar 64K içinde gerçekleştirilmiş.

Şekil 4.

5. S&KOH / Logon System

Ve yine karşımızda… Saygıdeğer Logon System ve “S&KOH” isimli enfes çalışmaları. Overflow tarafından programlanan bu demoda ilk dikkatimizi çeken, neredeyse ekranın tüm genişliği ölçüsündeki dev boyutlu bobsların, sıkıntı yaratmadan hareket edebilmesi. Rulo üzerinde gerçekleşen görsel efektleri de mutlaka fark edeceksiniz. İnanılması biraz güç ama, müzikten efektlere 100 kadar farklı seçeneği içinde barındırıyor. Bunlarla ilgili açıklamalar demonun içinde ayrıntılı olarak verilmişse de temel erişim metodu 0-99 arası rakamları tuşlayıp enter tuşuna basmak.

Şekil 5.

6. Face Hugger Ultimate MegaDemo

Nihayet gelebildik. Ve karşımızda meşhur “Face Hugger Ultimate MegaDemo”. Aslında onu CPC camiasında bu kadar ünlü yapan sadece içeriği değil bence. Bir başkaldırının, isyanın eseri olması da bu konuda etkili olmuş diye düşünüyorum. Hemen, konu olmuşken belirtelim ki bu isyan dediğimiz o güne kadar yapılmış olan demolardan sıkılmış olmaktan ibaret. Gerçekten kabul ediyorum ki 8bitlik bir cihaz için güzel bir demo, ama benim için o kadar da yere göğe sığdırılmayacak bir şey değil. Ötekileri daha çok sevdiğimden mi yoksa bu kadar büyütülen bir şeye tepki gösterdiğimden mi bilmiyorum. Ama şundan eminim ki, bu tıpkı içi boş olmasa da çok büyük beklenti ile gittiğiniz bir filmin aslında sizi pek de kesmemesi gibi bir şey. Birisi Indiana Jones and The Kingdom of the Crystal Skull mu dedi, tam duyamadım…

Bu demoyu örneklenmiş seslerden oluşan kaliteli müzikleri veya tek seferde en fazla kaydırma efektini kullanması özel yapmıyor. Tamam kabul ediyorum, 3D yönü gerçekten iyi hatta iyinin ötesinde. Neyse, şimdi bunları boşverelim ve toplam 8 bölümden oluşan bu güzel demonun tüm bölümlerinden tek tek bahsedelim.

6.1. Intro

Giriş bölümümüz arka planındaki raster sinus çubuklarının hızlı sayılabilecek sinusodial hareketleri eşliğinde, tüm ekran genişliği boyunca geçen bir donanımsal kaydırma ile başlıyor. Unutmadan, 26K boyutunda olan ve saniyede 25K olarak örneklenmiş seslerle desteklenen müzik ise; 8bitlik CPC’yi, 4 grup halindeki raster sinus çubukları ve donanımsal kaydırmayı düşününce cidden etkileyici.

Şekil 6.

6.2. Bölüm 1: Vector Balls

Gerçek zamanlı olarak hesaplanan vektör toplardan oluşan ilk bölüm etkileyici olduğu kadar yaratıcı da. 3 boyutlu küreler sağa, sola, yukarı, aşağı kısacası her yöne doğru durmaksızın hareket ediyorlar ve tüm bunlar yetmezmiş gibi bir de bir araya gelip birbirinden güzel şekiller oluşturuyorlar. Bu oluşturulan şekiller de ayrıca estetik hareketler eşliğinde bir o yana bir bu yana dalgalanıyorlar. Yine belirtmeden geçmeyelim, alt tarafta da bir ayna efekti var. Farklı şekiller için kullanılan denklemler, Amiga’daki DemoMaker programından alınmış. Sonraki şekle geçmek için space tuşunu kullanabilirsiniz. Bu bölümün müziği ise bizzat Face Hugger tarafından Turrican I, II ve Rambo II’den esinlenerek yapılmış.

Şekil 7.

6.3. Bölüm 2: Lemmings

50 lemmings…Evet yanlış duymadınız… 50 tane kadar lemmings eş zamanlı olarak ekranda hareket ediyor. Kimisi boş boş kimisi uygun adım marş şeklinde yürürken, bazıları da kendilerini boşluğa bırakıp sonra da paraşütlerini açıyorlar. Mode 1 ve onun renk fakiri olanaklarına mahkûm ekranımızın en altında ise, sedye taşıyan lemmingslerimiz her sedyede bir harf olmak üzere bir de kayan metin oluşturmuşlar. CTRL ve H tuşuna basınca neler oluyor gördünüz mü?

Şekil 8.

6.4. Bölüm 3: Tantrum Part

Bu demoya çok da yakışmayan ve diğer alışılageldik demolardan pek de farklı olmayan bir bölümle karşı karşıyayız. Biraz “bakın ben de yapabilirim, isyanım yapamamamdan değil” tarzı bir bölüm olmuş gibi geldi bana. Müzikler Turrican II’den alınmış. CRTC 0 haricinde biraz problemli bir bölüm olduğunu da hatırlatayım.

Şekil 9.

6.5. Bölüm 4: Turrican

Amiga’dan aktarılan Turrican grafiği mode 1’de 7 renk kullanılması dışında çok da bir özellik içermiyor. Bildiğiniz gibi CPC’ler mode 1 de aynı anda sadece 4 renk kullanımına izin veriyor. Burada kullanılan tekniğin adı “swapping screens”. Eğer renkli yerine yeşil bir monitörde seyrediyorsanız daha iyi bir görüntü kalitesi yakalarsınız. Yatay overscan ekranımızda aynı zamanda basit de olsa bir kayan yazı süzülüyor.

Şekil 10.

6.6. Bölüm 5: Filled Vectors

Vektör toplara göre biraz daha hızlı bir rutin kullanılan bu bölümde, yine yatay overscan bir ekranda hem tel kafes hem de içi dolu vektörel cisimlerle beraberiz. Yıldızlar ve değişen 2 logo da biraz olsun ayrı bir tat katmış. Yine cisimleri değiştirmek için space tuşunu kullanabilirsiniz. Geçen bölümdeki gibi alt tarafta ayna efektimiz de var. Müzikleri ise Face Hugger’ a ait.

Şekil 11.

6.7. Bölüm 6: Video Part

Running Man temalı bu bölümümüz ise örneklenmiş bir konuşma ile başlıyor ve 80*64 noktalık 53 kareden oluşan bir animasyon ile devam ediyor. Gerçekten animasyonun kalitesi görülmeye değer. Adamımız koştukça kamera açı değiştiriyor ve bu da bize, onu farklı açılardan görme şansını veriyor. Asıl hali 132.5K olan bu animasyon sıkıştırılarak 32.5K’ya sığdırılmış. Eminim bazılarınız bunu seyrederken “bir yerlerde gördüm ben bunu yahu” diyecektir. Sizi fazla merakta bırakmayalım, Amiga’daki Prime Evil Mega Demo’dan alınmış.

Şekil 12.

6.8. Bölüm 7: Multiball

Space tuşuna her bastığınızda zıplayıp duran topların ikiye ayrıldığı, çok da enteresan olmayan bir bölüm. Müzik deseniz, zaten o da yok. Sonra da ön hesaplı olarak gelen bir 3D yüzeyimiz var.

Şekil 13.

6.9. Bölüm 8: End Part

Face Hugger’ın kendinden ve demo bölümlerinden bahsettiği bir kapanış bölümü ile bizlere veda ediyor bu güzel çalışma. Tam ekran overscan ve yıldızlardan oluşan ekranımızda değişik bir yazı karakteri ve yine hoş bir müzik eşliğinde tüm bunları okuyoruz. Başka da bir hareket yok. Bundan sonra da zaten kapanış resmi geliyor. Ha bir de kapanış yazısı var ki onu burada belirtmeyeyim. Size de izlemek için bir sebep daha çıksın.

Sonuç olarak başta da dediğim gibi güzel bir çalışma ama benim favori demolarımdan biri değil. Cidden çok güzel teknikler kullanılmış. Ama bu Amiga’dan alınmış grafikler ve müzikler bana biraz tatsız geliyor. Tabii bu çapta bir demoyu bir kişinin tek başına çıkarmış olması da bunda bir etken. Herhalde onları da özgün bir şekilde yapmaya kalksa idi toplam üretim süresi 2-3 katına kadar çıkabilirdi. Kimbilir belki bu kadar abartılmış olmasa daha çok ilgimi çekerdi. Ama yine de CPC demo dünyası açısından keyif alınacak ve mutlaka görülmesi gereken bir çalışma.

Şekil 14.

Gelecek sayıda kaldığımız yerden devam etmek üzere…

Kaynakça:

http://www.cpcscene.com

http://cpcrulez.free.fr

http://www.pouet.net

plazma - (2006 - 2011)