plazma - amatör bilgisayar kültürü

Motion Builder ile Walkcycle

Özgür (Lord H. Wotton II) Yıldırım



Şekil 1.

[img]001_MotionBuilder_SplashScreen.jpg[/img]

(www.autodesk.com' dan Motion Builder' ın en son ücrestsiz eğitim versiyonunu indirebilirsiniz)

Evet, Motion Builder' da Walk Cycle yapalım mı diyorum bu akşam arkadaşlar? Var mısınız? Ama önce konuyu bilmeyenler için kısa bir açıklama yapalım. Yıllar evvel Alias Motion Builder 6.5 ilk duyurulduğunda (Alias o sıralar Kaydara' yı yeni almış, ve daha Autodesk Alias' a göz dikmemişti.) hemen internetten tanıtım videolarını indirmiş ve incelemiştim. Gördüklerim karşısında gerçekten etkilenmiştim ama özellikle "Walk Cycle" konusunda gördüklerime inanamamıştım.

"Walk cycle" sizinde bildiğiniz gibi bir döngü içinde oynayan yürüyüş animasyonuna deniyor. Bu döngü için karakterin sadece iki adım atması yeterli, üçüncü adım ilk adımın "offset" ' i değişmiş kopyası olduğu için ilk frame' i son frame' e kopyaladığımızda sonsuza kadar adım atan karakter elde edebiliyoruz. Bu tekrar eden hareketleri geleneksel çizgi filmlerde çokça görüyoruz, özellikle düşük bütçeli çizgi filmlerde zamandan kazandıran bu tekniği daha sık görüyoruz. Sadece yürüyüş için değil, deniz dalgasının sahile vurması, sigara dumanının tütmesi gibi efekt animasyonlarında da cycle animasyonlar tercih ediliyor.

Peki Walk Cycle nasıl oluşturuluyor? Kolay, formülü var. Bilenler bilecektir, karakter animasyonunun "kutsal" kitaplarından "Animator's Survival Kit"' te bu uzun uzun anlatılıyor. Biz özetleyelim:

Şekil 2.

Şekilde görünen 5 poz basit bir walk Cycle' i förmülize ediyor. Gerçi karakter bir adım atmış fakat diğer adım ilk adımın simetrik tersi olduğundan bu 5 ana pozu bilmek yetiyor. Inceleyelim, ilk pozumuz "Contact" pozu. Adım atmış ayağın topuğu zeminle kontakt halinde, bacak gergin, vucudun ağırlığı bacakları henüz etkilememiş. Ikinci poz "Down" pozu, karakter bu pozda "düşüyor". Vucudun ağırlığı bu pozda hissedilmiş durumda. Kolların açılması maximum noktaya geliyor. Üçüncü poz "Passing Position" ya da benim bundan sonra kullanacağım terimle "Breakdown" pozu. "BreakDown" da zeminle temas halindeki bacak vucudu kaldırmış, ilk adımda katedilmesi gereken yolu hem vucut hem kollar aşağı yukarı yarılamış. Dördüncü poz "Up". Ayak bileği tüm vucudu havalandırmış ve ileri doğru itmiş yani bir sonraki adım için vucudun düşüşünü hazırlamış. (Yürüyüşü, kontrollü düşme olarak tanımlarlar.) Beşinci ve son poz diğer ayağın kontakt pozisyonu. Bu pozla birlikte karakterin başının nasıl bir cizgi içinde hareket ettiğini de görmüş oluyoruz. Pozlarımızın arasındaki frame sayısı ise 3. Yani 1-4-7-10-13 şeklinde sıralanıyor timeline' ımızda. Ara kareler, geleneksel metodda inbetweener animatörler tarafından dolduruluyor, 3d animasyonda da "curve editor" ile key frame' ler arasındaki değerleri editlemeye çalışıyorsunuz.

Şimdi Motion Builder' a gelelim ve avantajlarını görelim: Motion Builder' da gayet iyi gözüken bir walk cycle yapmak için iyi pozlanmış 2 poz yetiyor! Sadece 1 contact ve 1 breakdown pozla gayet sağlıklı yürüyen bir karakter oluşturulabiliyor.

Motion Builder' ı açalım ve öncelikle Asset Browser' dan tutorials klasörüne bakalım ve hali hazırda MB ile gelen bir karakteri sahnemize sürükleyerek açalım.

Şekil 3.

Ben mia_rigged karakterini kullanacağım. Karakterin üzerinde gördüğünüz renkli yuvarlak objeler karakterin kontrol objeleri. Onları tutup hareket ettirerek karakterimizi pozlayacağız. Şimdi ilk pozumuzu oluşturalım. BreakDown pozuyla başlıyorum:

Şekil 4.

Şimdi MB' nin Pose Control adlı aracına gelelim. Müthiş bir şey!

Şekil 5.

"Create" butonuna basarak pozumuzu kaydedelim, sağ tıklayarak rename edelim. Böylece artık Pose Control' den breakdown' a bastığımızda karakter Breakdown pozunu alacak. Devam edelim. Pozu kaydettiğimize göre "contact" pozisyonumuzu hali hazırdaki "breakdown" pozisyonundaki karakteri tweak ederek oluşturabiliriz.

Şekil 6.

Evet, sıra geldi bu pozu da kaydetmeye. Pose Controle gidelim ve create tuşuyla yeni pozumuzu kaydedelim ve "contact" ismini verelim.

Şekil 7.

Evet iki pozumuzuda bitirdik. Şimdi sıra geldi animasyonumuzu yapmaya. Karakterin herhangi bir kontrol objesini seçtikten sonra ilk frame' gidelim ve Pose Control' den "contact" a çift tıklayarak pozu oluşturalım. Sonra karakterin yere temas eden topuğundaki kontrol objesini seçelim ve "Key Controls" aracına gelip "IK" tuşuna basalım.

Şekil 8.

Böylece "Inverse Kinematics" iskeleti "key" lenmiş oldu. (MB' de karakter riglerinde Inverse Kinematics ve Forward Kinematics iskeletlerini aynı anda kullanabiliyoruz.) Topukta IK kullanmamızın sebebi o topuğun diğer poza geçerken yerde hareketsiz bir şekilde kalması gerektiği. Şimdi 6 ıncı frame' e gidelim ve "Pose Control" aracımızdan "BreakDown" pozumuza çift tıklayalım. Eğer Breakdown pozunu ters ayağa göre pozladıysanız (benim gibi), "Pose Control" aracından "mirror"' ı aktif hale getirin. Şimdi karakterin topuğunun koordinatları referans alınarak poz orada yeniden oluştu dikkat ederseniz. Bu muthiş bir şey tabii ki. Şimdi 6.frame' de yine IK keyleyelim.

Şekil 9.

Sıra geldi diğer kontakt poza. 12. frame gidelim ve yine ayni topuk seçiliyken "mirror" seçenegi aktif halde contact pozumuzu oluşturalım ve IK tuşuna basarak keyleyelim.

Şekil 10.

Animasyonumuzu oynatalım, nasıl? Karakterimiz ilk adımını böylece atmış oldu. 18 inci frame gidelim ama bu kez diğer ayağın topuğundaki kontrol objesini seçelim. Ve "pose control" den "breakdown" pozuna "mirror" seçili haldeyken çift tıklayalım. (Eğer orjinal breakdown pozu zaten ters ayak olarak pozlanmışsa mirror u işaretlemeyin.) Ve IK keyleyin. Ufak bir sorun göreceksiniz. Topuk, diğer ayak adım atarken sabit kalmıyor ve bir eğri çiziyor. Bu 12 inci frame' de şimdi seçtiğimiz ayağın IK olarak keylenmemesinden dolayı oluşmakta. 12' inci frame' e gidin ve IK keyleyin.

Şekil 11.

Ve cycle' ımızın son frame' i. 24 üncü frame' e gidin ve aynı topuk seçiliyken "pose control" aracından "contact" pozuna çift tıklayın ve IK keyleyin.

Şekil 12.

Evet. WalkCycle' ımızı tamamladık. Ama bu Motion Builder' ın en basit kullanım şekillerinden biri. Daha başka bir çok inanılmaz özelliği olan bu programı kesinlikle inceleyin.

Evet bugünlükte bana ayrılan sürenin sonuna geldik arkadaşlar, diğer sayılarda görüşmek üzere diyorum. Hoşçakalın.

plazma - (2006 - 2011)