plazma - amatör bilgisayar kültürü

Snaphot/Glance Mercek Altında

Boran 'Stranger' Karabağlı

Metehan 'Spritus' Alter

Arda 'Ref' Erdikmen



Snapshot demosu Glance grubu tarafından Breakpoint 2010 partisinde yayınlandı ve partideki C64 demo yarışmasında birinciliği kazandı. Demo dünyanın en büyük demoscene partisinde yalnızca C64 scenerlarına değil başka platformlardaki scenerlara da hitap etmeyi başardı.

Şekil 1.

Demo yayınlandıktan hemen sonraki günlerde bazı Türk scenerlar Snapshot için detaylı incelemeler yazdılar. Bu yazıları Plazma'da derledik.

1. Stranger/Analog

Snapshot'u işyerinde daha 2 kez izleyebildim. Aklımda yer eden bölümlerini ve ilk izlenimlerimi yazmak istedim. Çünkü bu büyük bir iş olmuş çok iyi demo vs. ile geçiştirilecek bir olay değil :) Ben kısa da olsa diğer arkadaşların da demo hakkında yorumlarını okumak isterim.

Neyse demoya geçersek ilk olarak söylemeliyim ki, Herşey bir yana bu demonun müzikleri bir yana diyorum. Sadece ilk part'ın müziği bana göre o part'a biraz iyi kaçmamış gibi gelsede sonrasında müzikler o kadar şahane ve demoya uyumlu ki insan dinlemekten ve seyretmekten bıkmıyor. (Tabii daha 2 kez dinlememin bu yorumda etkisi varmıdır bilemem ,)))

Müziklerden bahsetmişken disk değiştirme bölümündeki müzik favorim diyebilirim.

Girişteki Mono Surround esprisi ile demo güzel başlıyor. Giriş kısmı Glance'in Living de olduğu gibi iyi becerdiği kısımlardan biri olma özelliğini halen koruyor. Yine güzel bir giriş ve hoş bir kaykay animasyonu ile olaya giriyorlar.

Dalga efekti ve İstanbul manzarasının filme alınması yine akılda kalan güzel bölümlerinden. Daha sonraki vector loop mu desem :) nasıl tanımlasam işte o part benim en beğendğim partlardan bir tanesi. Ekrana bir tane nokta çizdirmek için nelerin yapıldığını bilen her bir kişi için o part'ı izlemek bence ayrı bir zevk oluyordur.

Disk değiştirme ekranının grafiği ve müziğiyle kalbimizde herzaman ayrı bir yeri olacağını belirterek diğer partlara da biraz girmek istiyorum ,)

Ayrı bir orjinal fikir olan greetz partı için söylenecek fazla birşey yok bence dizayn olarak çok dikkat çekici. Güzel bir fikir ve uyum...

Dünya rekoru olan vektör partı yorumlara göre en çok beğenilen part olmuş, sonuçta c64 ekranında smooth ve yüksek çözünürlükte cube vb. şekiller dönüyor... zaman zaman kişisel olarak kübe karşı bir fetişim olduğunu hissediyorum. Küplü introları beğeniyorum, kübün her çeşidini seviyorum... bilemiyorum :) Bunu da sevdim sonuçta...

Kelebek kız resmi ve müziği yine demodan ilk etapta hafızamda kalan ve beğendiğim kısımları. Ve son olarak son part da demonun vurucu kısımlarından. Yine effect in müzikle uyumu için bayağı bir uğraş verildiği ve bunda başarılı olunduğu gözüküyor.

Snapshot'ta ilk gözüme çarpan hassasiyet demo ile müziklerin uyumu. Sonuç olarak Glance dünya çapında ses getiren bir işe daha imza attı. Herkese tebrikler. Partların creditlerini tam olarak inceledikten sonra ve Glance yorgunluk atıp demo hakkında bize daha teknik bilgiler verdikten sonra demoyu daha detaylı inceleme fırsatımız olur diye düşünüyorum..

Şekil 2.

2. Spritus/Resident

Demoyu defalarca izledim ve ne yalan söyleyeyim çok az demoyu bu kadar zevk alarak izlemişimdir. Her yönüyle izleyicisini kendine bağlıyor diyerek, sanırım abartmış olmam. 2 yıla yakın bir süredir bu demoyu beklemiştik. Beklediğimize de değdi doğrusu. Beklentilerimizi de fazlasıyla karşılıyor. Glance'in acımasız üyeleri, kod bakımından, müzik ve grafikler bakımından üst seviyede kaliteli bir çalışma ile karşı karşıya getirdi bizi :) Bu demo c64'teki sayılı çalışmaların arasına girmiş bir Türk yapımıdır artık. Ayrıca bu demo c64 scene'inde yeni bir rekabet kıvılcımıdır. Ve ayrıca Booze, Fairlight, Resource gibi diğer sağlam gruplara gözdağıdır. Glance zaten sağlam bir gruptu bunu söylemeye gerek yok )Gelelim ayrıntılara :

Snaphot, dev speakerların bulunduğu bir grafik ile "mono-surround" şeklinde eğlenceli bir giriş yapıyor. Ben ilk izleyişte bir an görüntüye aldanarak sesin sol ve sağ speakerlar arasında gelip gideceğini sanmıştım :D Herneyse, demo şık bir logo eşliğinde hydrogen'e ait olduğu bariz olan gazlayıcı bir müzikle başlıyor. Daha sonra tempoyu biraz değiştirerek credits partına geçiyor. Genelde creditler demonun tamamına göre zayıf olur ama burda üstünde özellikle grafik açısından bir hayli çalışılmış bir part görüyoruz. Renk seçimleri ve çizimler gayet şık ve ekranı dolduruyor. Coding açısından Endo'nun katkıları kendini hemen belli ediyor. Bundan sonra Glance tayfası "No Plot No Foreplay" diyerek direk konuya girmek istediklerini belirtiyolar :) Bir an önce izleyicileri şaşırtmak ve hayran bırakmak istiyorlar anlaşılan.

Göz alıcı bir tasarıma sahip olan bir screen ile demonun ismi ilan ediliyor. Tabi uçarak gelen kaykay'ı da unutmamak lazım. Arka planda Living'e küçük bir gönderme gözden kaçmaması gereken ayrıntılardan biri. Snapshot, ismiyle de uygun olarak film şeridi teması üzerine konulmuş. Konsept açısından güzel ve orjinal bir fikir. Duygu değiştiren müzik eşliğinde bu bölüm sona eriyor ve artık gösteri zamanı :)

Son zamanlarda birçok sağlam demoda da sıkça kullanılan dama tahtası üzerinde floor efekti ile devam ediyoruz. Söz konusu demolardaki floor tek yönlü statik bir şekilde yüzeyde gezinirken, Snapshot bununla yetinmeyip her yöne geziniyor, sonra yetmedi dercesine amuda kalkıyor taklalar atıyor :) Üstelik çok renkli texture üstünde yapıyor bunu. Efekt gayet hızlı ve yumuşak. Kesinlikle bu demoda bulunması gereken bir part. Bunu hcl, crossbow yapmadıysa kim yapmıştır diye sorsalardı nightlord yapmıştır derdim :)

Demo, multicolor modunda çizilmiş harika bir grafik ile devam ediyor. İmza yok ama datura tarafından çizildiğini tahmin ediyorum. Çok nefis bir grafik, gerçekten hoşuma gitti. Renk seçimleri ve taramalar gayet güzel. Zaten içinde mantar, börtü böcek olan sevimli grafikler hep hoşuma gitmiştir :)

Aha işte öldürücü bir darbe daha. Grafiğe mi bakayım, yansıma efektindeki yumuşaklığa mı bakayım, yoksa senkronize olarak süper bir geçişle izleyiciyi mest eden müziğe mi şaşırıp kalıyorum bu partta. Bol renkli bir grafiğin hemen ardından grayscale bir grafikle bu efektin sunulması şahane olmuş. Bu part'ın skate tarafından kodlandığını biliyorum. Aklıma birlikte yaptığımız "lighthouse dream" isimli küçük demo geldi. Pc'de bunu kodlamak kolay, c64 asm'de ise ustalık ister. Üstelik bu kadar temiz bir şekilde yapmak daha fazlasını ister.

Lake efektinin bulunduğu screen zekice dondurulup harika bir geçişten sonra "filming istanbul" partına geçiyoruz. Yine orjinal bir tasarım yine mükemmel bir part. Her kim düşündüyse kutluyorum. Kod olarak çok efor sarferilmemişse bile seyir açısından gayet güzel olan bu bölüm yine müzikle senkronize ilerliyor.

Snapshot logosu oluşturan dijital göstergeli küçük bir geçişten sonra demonun taşıyıcı partlarından birine daha geçiyoruz. Bu partı dikey olarak ilerleyen raycasting efektine benzetebiliriz. Living'te de benzer bir part vardı ama burdaki çok daha hızlı ve daha iyi (tabi living'tekinde textured olduğunu unutmamak lazım). Hiç tekleme veya rahatsız eden bir unsur yok, efekt gayet akıcı ve yumuşak, müzik çok uyumlu ve izleyiciyi coşturuyor. Burda işlemin vektörle mi yoksa klasik raycasting ile mi yapıldığını merak ediyorum doğrusu. Her iki şekilde de muhteşem bir efekt.

Şekil 3.

Demomuza beyaz çizgilerin oluşturduğu bir kutu içine oluşturulan tatlı bir efektler devam ediyoruz. Bu efekt bana winamp'in avs plug'ini ile oluşturulan görselleri anımsattı. Böyle birşeyi daha önce hiçbir c64 demosunda görmemiştim. Aklımın hep bir kenarında yapmayı tasarladığım pc demosunda bulunmasını istediğim efektlerden biriydi bu ama atamayana atarlar işte :)Artık böyle birşey yapmaya kalksam "olm glance yaptı bunu hem de c64'te" diyecekler :) Neyse kişisel endişelerimi bir tarafa bırakıp demoya döneyim. Müzik yine bilinçliymiş gibi görüntüyle senkronize şekilde çalıyor, efektin kalp atışına uyum sağlıyor.

Bu noktaya kadar bizi sürükleyen müzik artık bitiyor, başka bir melodi eşliğinde ekrana dev bir kadın grafiği geliyor ve dikey yönde scroll etmeye başlıyor. Bu part ayrıca disketin b yüzünün de habercisi. Kadının elinde bulunan emektar 5.25 disket, hoş düşünülmüş. Bu grafik de demonun genelinde bulunanlar gibi multicolor modunda çizilmiş (multicolor ve diğer c64 grafik modları için bkz. plazma diskmag #2 hydrogen'in yazısı). Multicolor modu benim en sevdiğim c64 grafik modu, bu yüzden bu durumdan pek şikayetçi değilim :)Grafik hydrogen'in elinden çıkmış bir eser. Bu boyutta bir çizim için gerçekten sağlam bir iş olmuş. Demonun heryerindeki ayrıntıcılığı ve özeni bu bölümde de görüyoruz, takdir edip disketimizin b yüzünü takıyoruz :)

Şekil 4.

Şimdi ekranımıza CAD programlarındaki gibi gridler beliriyor ve siyah üzerine gri yeşil çizgilerle bir robot kolunun projesi çiziliyor. Robot kolu gerçeğe dönüşüyor ve ekrana yazdığı grup isimlerinden bu bölümün greetings partı olduğunu anlıyoruz. İşte orjinal bir fikir daha. Fikirden öte çok iyi kodlanmış sağlam bir part. Robot kolunun her harfi geçiştirme olmayan ince bir şekilde çizişine dikkat edin. Ayrıca silme hareketi de çok sevimli olmuş. Bu bölümde müziğin tarzının da değiştiğini farkediyorum. Sanırım orkestranın başına nightlord geçiyor :) Bu partta sanırım birçok scener kendi gruplarının adını görmeyi istemiştir. Bakın bizimki de var hehehe...

Ve işte kritik partlardan birine geliyoruz. Ama önce izleyicinin ara bir bölümle hazır olması isteniyor. Çünkü sırada bir dünya rekoru var. Bu ara bölümde bilgilendirme yazısının üstünde odaklanmaya çalışan bir imleç görüyoruz. Odaklanılan bölüm netleşirken diğer bölümler bulanıklaşıyor. Daha sonra sağ üst köşede beliren WR imi ile beraber hires multicolor modunda 140x140 alan içinde 50 fps dönen 3d objeler gösterilmeye başlıyor. Bu bölüm diğer gruplara gerçekten gözdağı veren, düelloya davet eden teknik partlardan biri. Objelerin ekranda dönüşü çok yumuşak ve hızlı. Zaten bunu söylemeye gerek yok çünkü 50 fps :) . Norvax'i bir kez daha tebrik ediyoruz ve sonraki parta bakıyoruz.

Şekil 5.

Karışımızda bu sefer bir FLI grafik. İşte benim hoşlandığım şeylerden biri. Borderlar hariç ekranın tamamını kaplıyor ve muhteşem bir çizim. Eminim Datura 7D9'daki grafik compo esnasında bıyıkaltından pis pis gülmüştür :) Renklerin kullanımı şahane. Kanatlara özellikle bayıldım. Bunun da ötesinde bu grafiğe savaş ilan ediyorum, daha iyisini ben çizmeliyim :)

Şahane bir grafikten sonra beni ihya eden başka bir sanatsal part ile devam ediyoruz demoya. Glance logosunun da bulunduğu güzel bir grafiğin içinde textured bir küre dönmeye başlıyor. Gerçekten gözleri okşayan bir bölümdeyiz. Müzik de kulaklarımızı okşuyor tabi. Bu part benim tarzıma çok uygun. Güzel bir grafik eşliğinde gösterilen efektler bana nedense çekici geliyor. Ve bu part da bunun güzel bir örneği.

Hmm... Tanıdık bi görüntü geldi. The Black Lotus'un ünlü Ocean Machine demosundaki, uyurken birden gözlerini açıp yüreğimizi ağzımıza getiren gotik suratlı kadın değil mi bu? Nightlord'un bu demoya özel bir ilgisi var galiba :) Hatırlarsanız 7D8'deki sessiz demo yarışmasında bu demoyu taa amerika'dan birkaç saniye içerisinde doğru tahmin etmişti. Neyse, bize TBL'a ait bir efektin c64'de ne kadar güzel görüneceğini anlatıyor. Bir bakalım neymiş bu :)

Voooouuv... Tek kelimeyle şahane. O beklediğimiz ölümcül vuruş geldi işte. Sanatsal açıdan, teknik açıdan ve her açıdan dört dörtlük bir part. Daha başka ne denebilirki. TBL'nin demosunu (Silkcut) izleyip bu partı hatırlayanlar Snaphot versiyonunun ne kadar başarılı olduğunu hemen kavrayacaklardır. Tünelde ilerlerken aynı anda rotation yapıyoruz. Ekranda hatırı sayılır bir bölümü kaplıyor ve ful textured. Hızı da gayet iyi. C64'te bu tip efektleri görmeye alışık değilim. Benzerleri de çoğunlukla fake triklerle yapılmaya çalışılıyor. Ama burda öyle birşey yok. Uzun yıllar hatırlanacak bir kodlama örneği.

Demonun heryerindeki mükemmeliği son partta da görmeye devam ediyoruz. Yukarı doğru akan film şeridiyle demodan görüntüleri bir kez daha izlerken kredileri de yeniden hatırlatıyor Glance üyeleri. Bu arada her eklenen yeni görüntü ile uzaklaşma efektini de zevkle izliyoruz. Yine c64'te görmeye alışık olmadığımız bir çalışma.

Türk scene'i olarak herşeyiyle orjinal ve başyapıt olmaya aday bir demoya sahibiz artık. Bunu bize kazandırdığı için Glance'e bir kez daha teşekkürler. Umarım en az bunun kadar sağlam bir demo daha çıkarırlar. Çünkü c64 scene'i de artık böyle bir beklentiye girdi, bundan eminim.

3. Ref/Crescent

Breakpoint’in 8 yıl devam ettikten sonra sona ermiş olması scene’de büyük bir boşluk yaratmış olsa da, verilen tüm mesajlar önümüzdeki yıl paskalya’da büyük bir demoparty olacağı yönündeydi. Scamp (organizatör), kapanışta bağıra bağıra, “paskalyada kimse evinde oturmayacak!” diye izleyicilerden söz alırken, farbraush demosunun sonunda “breakpoint’in bitmesi sorun değil, easter parti geleneği sürecektir” diyordu. Ki biliyoruz ki Farbie ile Breakpoint göbekten birbirlerine bağlılar. Bayrağı şimdiden devretmiş olmalarını umuyorum. Konuyu fazla dağıtmadan Breakpoint’e damgasını vuran arkadaşlarımızı kutlamak istiyorum, Nightlord, Hydrogen, Endo, Norvax, Datura ve Sk8, C64 demo kategorisinde disketin iki yüzünü de kaplayan, 16 dakikalık bir demo ile katıldılar. Bu demo üzerinde yaklaşık 3 yıldır çalışıyorlardı. Bu çalışmalarının karşılığı Breakpoint birinciliği oldu. Demo’nun içeriğini detayıyla incelemek istiyordum, kısmet bu güneymiş.

3.1. A Yüzü

A Yüzü

“No Plot, No Foreplay” mottosuyla açılışı yapan demo, tıpkı söylediği gibi, salt porno. Konu yok, ön sevişme yok, direk olarak yakın plan giriş çıkış gösteriliyor. Çoğu zaman gösterilen efektin ne kadar büyük uğraşlarla yapıldığı ve dahiyane olduğunu çözdüğünüzde heyecanlanırsınız. İşte bu gibi durumlara “Coder Porn” yani “Programcı Pornosu” deniyor. Ortalıkta memeler, popolar olmasa da, benzer bir keyif yaşadığınız için. Snapshot, bu bağlamda sürekli porno sunuyor. Glance, demodaki tüm efektleri çok iyi cilalamış. Tüm bölümlerin sürelerine ve ilerleyişine çok dikkat ettiklerini çok iyi bildiğim için tüm demonun genelde ritminin düşük olmasının bir sanatsal tercih olduğunu söyleyebiliriz. Ben kendi adıma demoyu daha hızlı kesmelerle hızlandırılmayı tercih ederdim, Glance ise, demosunda bunu bir korku filmi kurgusu edasıyla, izleyiciyi önce yatıştırıp, peşine efekt ile saldırmayı seçmiş.

Şimdi tek tek bölümlere bakmak istiyorum, bu incelemeyi yazarken Glance’e arkadaş kayırması yapmayacağım, artık son derece profesonel olduklarını gösterdiler, direk en büyüklerle karşılaştıracağım, topal oldukları yerde de söyleyeceğim:

3.1.1. 1.Mono surround: gfx datura, code skate, sfx hydrogen (20 Saniye)

Doğrusu ilk izlediğimde değişik frekanslarda sesin farklı yönlerden geliyormuş gibi algılanmasını exploit ettiğini düşünmüştüm, ama bende böyle bir etki oluşmadı. Sid’ işlemcisinin bu kadar yüksek frekanslara ulaşmasını da beklemiyorum. Sanırım bu kısım sadece bir espriden ibaret. İçerideki uçlarında üç tane küre olan garip şekil aslında demonun ilerleyen dakilalarında karşımıza bolca çıkacak 3d efektlerin habercisi. Bu bölümde bir mucize yok, ondan devam edelim.

3.1.2. 2.Yapanlar : gfx hydrogen, code endo/norvax (50 Saniye)

Peşine durgun tam ekran grafiklerden oluşan sunum geliyor. Kod’da Nightlord, Norvax, Endo, Skate, Grafikte Datura ve Hydrogen, Müzikte yine Hydrogen ve Nightlord’u görüyoruz. Demo yavaş bir başlangıç yapıyor, müzik de tekrarlarla harekete geçmeye hazırlanıyor. Bu bölümde çalmaya başlayan müziğin adı “gun slinger” yani “Silahşör”. Müziği Hydrogen yapmış. Doğrusu demodaki tüm müzikler dilime dolandı, hafta boyunca evde beeper gibi gezdim. Bu arada “Konu yok, ön sevişme yok” metni yavaşça beliriyor.

3.1.3. 3.Snapshot açılış/kaykay: code endo, gfx hydrogen (26 sn)

Müzik iddialı başlıyor ve aniden hızlanıyor, fakat müzikteki bu hızlanma görüntüde kendini gösteremiyor. Fotografı iyice incelememiz için bolca süre bırakılmış. Bu bölümün ilk 10 saniyesi durağan. Başında küçük bir animasyon var, demoscene’in oluştuğu yılların sembolü bir kaykay dönerek ekrana yaklaşıyor. 80′lerde çocuk olup da skateboard’u olmayan azdır. Bu arada altta kalmış bir fotografta Glance’in 2005 yılında yaptığı “Living” isimli demo’ya bir gönderme yapılıyor. Bu kısmın görsel olarak çok statik olmasını bundan sonra gelecek öldürücü efektin hesaplanmasına bağlıyorum.

3.1.4. 4.3d trailblazer (3d damalı yüzey): code: nightlord (51 saniye)

Trailblazer 1986′da çıkmış bir oyun, damalı yüzeyli, ufka uzanan bir yol üzerinde zıplayan topu kontrol ediyorsunuz. İsmini burdan almış olan bu efekt, demolarda sıkça görülür. Genellikle sağa sola ve ileri geri hareket eder. Fakar nightlord burada açı değiştiren, perspektifli bir trailblazer yazmış. Bu part bana demonun sonunda görülecek TBL tünel’inin primitif hali gibi geliyor. Burada bir geridönüşüm yapılmış olabilir mi acaba Nightlord’a sormak gerek. C64 platformuna benim gibi yabancı olan birsürü kişi bu efektin değerini bilemedi. Ben de ilk izlediğimde pek anlamamıştım yapılan işi. Birçok izleyiciye göre, chunky denilen büyük pixellerden oluşuyor, bu sebepten renkler de ciddi bir bantlaşma oluyor, bayağı bir düşük çözünürlük. Renkler de klasik commodore kahverengisi. Fakat dikkatli düşününce bu c64′de yapılan ilk 3d trailblazer üstelik hızlı çalışıyor. Süresi biraz uzun, fakat bu efektlerin precalc (önceden çizdirilmiş animasyon) olmadığını göstermek için biraz ekranda tutmak gerekiyor, bu sebepten bu uzunluk kabul edilebilir.

3.1.5. 5.Salyangoz: gfx: Datura (25 saniye)

Arada bir mantar üzerinde duran bir salyangoz grafiği çıkıyor. Fantastik bir mekan, mantar, salyangoz ve gezegenler arası uçuş… Birileri amsterdam’a fazla gidiyor herhalde :)

3.1.6. 6.Göl: gfx hydrogen, code skate (15 saniye)

İzlerken alkışın ilk koptuğu bölüm buydu. Yiğidi öldür hakkını ver demişler, skate burda çok temiz bir iş çıkarmış. Efektin girişten itibaren çalışıyor olması da dikkate değer. Çoğu zaman kaydırma işlemi bittikten sonra çalışır bu tür efektler ama daha ekranın dışından gelirken yansıma efekti hesaplanmaya başlanıyor. Bu efekt de oldskool demolarda sıkça görülen bir efekttir ama bir 8bit’te bu kadar akıcı olması alkışlanacak bir durum. Grafik Hydrogen’in elinden çıkmış, 4 renkten oluşuyor. Köşede duran film kamerası ile “snapshot” konseptine dönüş yapılıyor.

3.1.7. 7.Filming Istanbul: code skate (20 saniye)

Şekil 6.

Önceki efekt negatif bir filme dönüşüp ekranın üstünten akıp gidiyor. Peşine bir dürbünlü tüfeğin görüntüsü geliyor. İstanbul’un ünlü silüetini görüyoruz. Burada garip bir efekt var, isim veremeyeceğim. Ama dikine resize ediliyor pixeller. Arada “filming istanbul” yazılmış, istanbul’un “i” si Türkçe bırakılmış. Buradaki metin, demoda bir efektle beraber görülen tek metin.

3.1.8. 8.Snapshot (26 saniye)

Bu kısım bir sonraki efekte hazırlık için gerekli yüklemelerin yapıldığı bölüm. Fotograf makinelerinde kullanılan elektronik yazı ile “Snapshot” metni oluşturulmuş.

3.1.9. 9.Dikey wolf3d: code skate (20 saniye)

3d bir ortamda dikey olarak gezinmenin gösterildiği kısım bu demonun en önemli iki efektinden birisi. Bu bölüm bence Edge of Disgrace’in iç içe dikey dönen küplerine meydan okuma olmuş. Efekt tam ekran, çok hızlı, 3d gibi görünüyor ama bu dikine yapılan 3d’nin c64′ün yatkın olduğu bir trick olduğunu düşünüyorum. Raster efektleri ile bir ilgisi var mı bilmiyorum. Bu tekniği bundan sonra da birçok demoda göreceğimizi sanıyorum. Newschool’un göz bebeği olan gerçek 3d’ye yaklaşma isteği modern democuları cezbediyor. Sonuç olarak çok başarılı, etkili, demonun omurgasının bir parçası bir bölüm.

3.1.10. 10. Turbulance: code nightlord (44 Saniye)

3d’nin peşine hemen 2D bir efekt konmuş. Simetrik 4 parçadan oluşuyor, zx spectrumda düşük çözünürlükte sıkça görülen bir efekttir, c64′de ilk defa yapılıyor. Üstelik çok hızlı çalışıyor ve çözünürlüğü de güzel. Fakat süresi biraz uzun tutulmuş. Aşağıda Nightlord’un turbulance’ı ve hemen altında zx spectrumda tryptomine dream’dan benzer bir efektten görüntü var.

Şekil 7.

Şekil 8.

3.1.11. 11.Turn Disk: Gfx:Hydrogen

Demonun ilk yüzünün bittiğini ve disketi çevirmemizi söyleyen bir grafik. İki ekran büyüklüğünde yukarı aşağı kaydırılıyor. Ayrıca burda müzik değişiyor, “Storm” (Fırtına) isimli parça yine Hydrogen tarafından yapılmış. Buradaki müziği dinlemeye devam ederseniz ikinci yüzde kullanılan enstrümanlara çok yakın sesler duyacaksınız. Bu müziği de breakpoint’de hiç dinleyemedik, ama evde keyfini bolca çıkardım.

3.2. B Yüzü

İkinci yüz Nightlord’un “tears from a blind eye” (kör gözün yaşları) müziği eşliğinde yavaş yavaş başlıyor. Müzik yaklaşık 6 dakika. B yüzü ilk yüze göre daha derli toplu ve ritmi A yüzünden birazcık daha yüksek.

3.2.1. 12. selamlar: code skate, gfx hydrogen (1:25 dak.)

Yine ilk defa bir c64 demosunda gerçek zamanlı ters kinematik kullanılmış. Kemik yapısı basit olduğu için etkisi hissedilmiyor ama ters kinematik’e greetz bölümünde yer verdiklerine göre bunun sonraki demolarda devamı gelebilir. Bu kadar hesaba girişmişken bunu bir hayvanat animasyonuna çevirebilirlermiydi diye merak ettim bir taraftan. Buradaki selamlar arasında benim anladığım kadarıyla dört türk grubuna yer verilmiş, Crescent, Bronx, Ascereus ve Resident. Kısaltmalardan çıkaramadıklarım da olabilir. Bir crescent üyesi olarak selamı alıyorum ve en kısa zamanda iade etmeyi umuyorum :)

3.2.2. 13. Focus (vector announcement): code norvax, gfx hydrogen (40 saniye)

Bu bölümde ise bir sonraki bölümün reklamı yapılıyor.

3.2.3. 14. vector küp: code norvax (45 saniye)

Yine bir ilk, norvax bu tür kodu ilk defa yazıyor olmasına karşın yüksek çözünürlükte 50 kare hızda boyama yapabilen bir küp döndürme efekti yazmış. Bu bölüm benim en sevdiğim bölümlerden. Herşeyin başında c64 gibi görünmüyor :) Amiga gibi. Ayrıca solid 3d’ye özel bir düşkünlüğüm var, texture işlerini pek sevmiyorum. Temiz bir bölüm olmuş.

3.2.4. 15.Kelebek: Fli gfx: datura (25 saniye)

Bir kelebek grafiği, kanatları incelerseniz ince işçiliği görebiliyorsunuz.

3.2.5. 16.Gezegen: code nightlord, gfx datura (35 saniye)

Bir başla ilk, 3 eksenli dönen, kaplamalı küre. Burda gözüm kürenin gölgesini arayıp duruyor. Aslında polar efektine benziyor. Hani bir resmin üzerinde gezinen büyüteç efekti vardır ya, bu büyüteci merkezde tutup alttaki resmi evirip çevirir gibi birşey.

3.2.6. 17.Fotograf kareleri:

Burada The Black Lotus’un Ocean Machine, silkcut ve Starstruck’dan alınma kadın, robot örümcek ve tünel grafikleri gösteriliyor ve bir sonra gelecek bölümün tanıtımı yapılıyor.

3.2.7. 18.Serbest kamera tünel (TBL efekti): code nightlord, gfx hydrogen ve datura (1:05)

Yine c64′de bir ilk, bol renkli bir tünel efekti. Bu kısım demonun en vurucu kısmı, müzikle birlikte girişi de çıkışı da güzel olmuş. Diğer bölümler de müzikle bu kadar uyumlu olabilseydi keşke. Tünel konusunda trailblazer benzerlerinde kalmış bir bilgisayarın, aniden çok kaliteli bir tünel efektine sahip olması yine nightlord sayesinde olmuş. Bu tünel efekti spectrumda birkaç kere denendi, fakat hiçbiri bu kadar hızlı ve renkli olmamıştı. Yanlız bu efektin etrafında garip bir grafik var. Demodaki grafiklerin tamamı için söyleyecek birşeyim var aslında. Bu konuya daha sonra döneceğim.

3.2.8. 19.Gözler:

“Glance” grubunun imzası “gözler” ayrılmadna önce son bir kere izleyiciye göz gezdiriyor.

3.2.9. 20.Pil bitme: gfx hydrogen

Kameramızın pili bitiyor artık fotograf çekemeceğiz. Kapanma vakti geldi.

3.2.10. 21. Kapanış (the end): code skate, gfx+dizayn hydrogen

Son efekte geçmeden önce arada bu demoyu Vigo’ya atfetikleri yazısını görüyoruz. Bir ay önce cümlemize fisting yapmak isteyen vigo biraz sakinleşir umarım :) Bu mesajın sonrasında bence demodaki en güzel efektlerden biri geliyor. Sürekli zoom-out yapılarak demo boyunca geçen tüm efektlere bir bakış atılıyor. Film karesinde her efekti fotograflamış oldukları gösteriliyor. Bence bu bölüm güme gidiyor, pekala demonun içine kaydırılabilirdi. Ama Edge of disgrace’de daha önce yapıldığı için sona atılmış olabilir. Ha bir de unutmadan, burada çalan müzik bence bu demodaki en güzel müzik. Müziğin adı “Big Fucker” ve yine Hydrogen tarafından bestelenmiş bir harika.

3.3. SON

Bu demo hakkında genel olarak söyleyebileceğim bir kaç eleştiri var. Birincisi süre: Demo yaklaşık 15 dakika. Bu uzunluğı sağlam efektlerle doldurmaya çalışsalar da Snapshot düşük ritimli geliyor. İkincisi pixel art: Demodaki efektlerin neredeyse tamamı newschool. 3dler, vektörler vs. Yani eski scrollar, checkerboardlar, sprite top rekoru falan yok. Fakat grafiklerin neredeyse tamamı (turn-it hariç) bayağı bir oldskool, hatta medieval :) Hydrogen ve datura’nın daha auteur bir yaklaşım sergileyip modern demolardaki yüksek kontrastlı yeni boyama tekniklerini kullanmaları daha iyi otururdu. Grafikler çok güzel, çok ince işlenmiş ama konsepte oturmamışlar. Bir şey daha, birdahaki sefere demo bittiğinde bitirin :) Demo bitti dedik, glance gözleri çıktı, yine bitti dedik pil bitti çıktı, hah bu sefer bitti dedik yetmedi yeni bir müzik başladı efekt girdi. Elbette ne dersek diyelim snapshot breakpoint birincisi, onaylanmaya ihtiyacı olmayan bir demodur.

Şekil 9.

Bu başarının devamı olmasını umuyorum, scene dediğimiz şey çok nankör, eğer bu başarıyı tekrarlamazlarsa yine unutulacaklar. “Snapshot” Glance’in ikinci demosu, ilki “Living” 2005 yılında çıkmıştı. Şidi arayı kapatıp seneye easter’a bir demo yetiştirmeliler bence. Her seferinde bir bomba patlatmalarına gerek yok, bazen aktif olduğunu göstermek için daha az teknik, daha çok artistik bakışa sahip göreli olarak kolay demolar yapabilirler.

Snapshot, Türkiye’nin çıkardığı en iyi c64 demosu. Glance ekibini gönülden kutluyorum.

plazma - (2006 - 2011)